Algemene absintdiscussie

Floris Bar

picasso (02/09/07 om 12:28:32):

Gisteren nog eens een bezoekje gebracht aan de Floris-bar in Brussel, en tot mijn allergrootste vreugde: er zijn een aantal fantastische verbeteringen aangebracht! Er zijn een aantal eerder exclusieve Absinthes toegevoegd aan de kaart, zoals de "Wormwood Blanche", de "1797" en "L'artisanale" (weliswaar alle drie uit distillerie les fils d'Emile Pernot in Pontarlier). Ook de Duplais verte staat nu op de kaart en de "Blanchette" van Combier/Jade. Een andere geestige verbetering is dat je geen waarborg meer moet betalen voor je fontein op de tafel, je krijgt ze nu standaard bij het bestellen van Absinthe en moet enkel je identiteitskaart afgeven als borg. Zeker en vast allemaal kwalitatieve verbeteringen, en met 3.50euro voor een glas Blanche de Fougerolles blijven ook de prijzen meer dan schappelijk! Ik denk dat ik nu met iets meer regelmaat de bar ga bezoeken...en voor zij bij wie het lang geleden is...zeker eens teruggaan!
Messieurs...c'est l'heure!

 

anrepta (02/09/07 om 18:39:13):

Aha, goed nieuws, de blanche de fougerolles is er weer... Die konden ze me twee weken geleden nl niet schenken omdat hun voorraad uitgeput was :(
Een kleine correctie wel ivm die standaard fontein: dat is enkel als je de juiste absint besteld, anders kan het zijn dat er standaard een vuurvast glas aangeboden wordt. In ieder geval een verbetering, in die zin dat het voor een snellere bediening zorgt als ze niet telkens opnieuw moeten vragen of je wil flamberen of niet.
En hoe zit het eigenlijk met de drukte op donderdag? Ik weet dat het vrijdag steevast veel te druk is, en ik heb ook al vastgesteld dat het er zaterdag veel meer "à l'aise" aan toe gaat.

 

picasso (02/09/07 om 19:28:18):

Wat dat "flamberen" betreft, helaas zie je het veel te veel gebeuren in de Bar, gelukkig met fluo-groene brouwseltjes van tsjechische origine, maar toch, daaruit blijkt dat de doorsnee klant niet echt weet wat hij drinkt...(Om maar te zwijgen over dat al even blasphemisch gedoe met't "absintpijpje"). En wat't volk op Donderdag betreft, dat viel best mee van 10 tot 12u, daarna werd't wel wat drukker maar nooit stampvol. Vooral studenten en jongeren... Ik moet waarschijnlijk eens Zaterdag gaan, ...Une fée se fait aimer encore plus dans une ambiance à l'aise...
Als je der ooit eens een wat verwaait type aan de bar ziet zitten met n zwart baardje en n brede glimlach, kom mij gerust eens begroeten...

 

Helfrich (02/09/07 om 20:05:05):

Als ze de kwaliteitsmerken tegen schappelijke prijzen schenken, mag je misschien verwachten dat er een soortement 'selectie' plaatsvindt in de voorkeur van de clientèle. Waarom zou je immers met pijpen, vuur en hoestsiroop gaan zitten klootviolen als je voor 3,50 euro een BdF kunt krijgen? Nu ja, voor een aanzienlijk aantal mensen zal geknoei met hoestsiroop juist de charme van absint uitmaken, maar die groep zal toch beperkt zijn, mag ik hopen.

Ik moet er onderhand toch eens naartoe, op een zaterdag.

 

anrepta (02/09/07 om 21:23:24):

picasso schreef:


Als je der ooit eens een wat verwaait type aan de bar ziet zitten met n zwart baardje en n brede glimlach, kom mij gerust eens begroeten...


Dat wordt moeilijk, want ik heb daar al wel meer verwaaide types met een zwart baardje gezien ;)
Maar ik zal me baseren op de reden van de glimlach: als het is omdat er absint geflambeerd wordt ben ik zeker dat jij het niet bent :D

 

Nurgle (02/12/07 om 19:15:59):

Ze hebben vier nieuwe Duitse absints, met een nogal aparte kleur... http://www.heureverte.com/forum/viewtopic.php?t=982... Vooral die 'eigele' :-/. In februari - maart zouden ze blijkbaar een nieuwe serie absinthes hebben.

Ook zou er voor de Floris een eigen absint gedistilleerd worden in Pontarlier. Ik zal eens rondsnuffelen om te zien of ze ons geen prijske kunnen maken ;)

 

Nurgle (02/12/07 om 19:17:07):

Nurgle schreef:

Vooral die 'eigele'


Wat niet wegneemt dat ik nieuwgierig ben naar de smaak... Maar heb echt geen idee wat ervan te verwachten.

 

Nurgle (02/12/07 om 19:18:20):

Helfrich schreef:

Ik moet er onderhand toch eens naartoe, op een zaterdag.


Ik zie ons wel eens in groep afspreken op een of andere zwoele lenteavond :)

 

Helfrich (02/12/07 om 19:55:12):

Goed idee. Groepsafspraken zijn vaak een uitdaging op dit forum, maar ik ga ervoor.

 

Helfrich (02/12/07 om 19:56:56):

Nurgle schreef:


Ook zou er voor de Floris een eigen absint gedistilleerd worden in Pontarlier.

François heeft nu alle remmen los gegooid?

 

Zenzero (02/13/07 om 23:06:06):

Nurgle schreef:



Ik zie ons wel eens in groep afspreken op een of andere zwoele lenteavond :)


Of op 'n nep winterdag cq avond incl. ochtend zoals we die kennen van tegenwoordig!

Laten we eens de daad bij het woord voegen, en wat datums ventileren op het forum?!

 

Zenzero (02/13/07 om 23:07:38):

Dwz, dat ik van die groep, ook wel deel wil uitmaken.  ::)

 

Helfrich (02/14/07 om 00:55:07):

Zenzero schreef:


wat datums ventileren op het forum?!

Maandag, 23 juli 2007.

 

Zenzero (02/14/07 om 00:57:34):

Helfrich schreef:


Maandag, 23 juli 2007.


We zijn wel wakker hè, zoveel is wel duidelijk.

Maar ik wil eerder, voordat men dadelijk 'n maand van te voren dient te reseveren ;)

 

anrepta (02/16/07 om 18:39:14):

Zenzero schreef:

Maar ik wil eerder, voordat men dadekijk 'n maand van te voren dient te reseveren ;)

Past vanavond?

 

Zenzero (02/17/07 om 02:46:37):

Hej anrepta,

't had gekund, maar ik kom zojuist goed teut, doch teleurgesteld, thuis kom van 'n avondje typisch flut, pre carnaval, waar ik me heb moeten behelpen met (verdund maar dan zonder louche) ordinair industrieel geproduceerd massa productie   carnavals "bier".
Iets te kortdag, helaas, en ik begrijp nu wat Serge bedoelde met:

Goed idee. Groepsafspraken zijn vaak een uitdaging op dit forum, maar ik ga ervoor
ik had desalniettemin erg graag gewild, want Absint, is hier 'n onbekend woord, in het café.  :'(
We moeten dus echt 'n datum in de zéér nabije toekomst gaan prikken, want ik ben echt heel erg benieuwd, ik zou bijna uit pure nood, en bij gebrek aan... 'n eigen cafeeke beginnen, ware het niet, dat ik niet beschik over de benodigde paperassen, noch de liquide middelen, enz, enz...

Mijn voorkeur gaat overigens uit naar 'n vrijdag of zaterdag, ofwel een of andere zondag voorafgaande aan de een of andere (inter)nationale, volks feestdag (lees, lang weekend)

Welnu da was't weer, gegroet.

Saluukes & ajuukes, au revoir, en tot 't weer 'ns is hè ;)

De Zenzero.

 

anrepta (02/18/07 om 11:21:30):

Dat was eigenlijk maar een grap hoor. Ik had eerlijk gezegd speciaal tot vrijdagavond gewacht om dat te posten. Groepsafspraken op dit forum zijn natuurlijk wel des te uitdagender als je pas twee minuten voor aanvang melding van de afspraak maakt :)
In elk geval, ik ben zelf ook pas gisteren geweest. Eigenlijk louter toevallig dat ik in de buurt was... Het blijft me opvallen dat het minder druk is op zaterdag, dus die dag geniet wat mij betreft de voorkeur.
En ik heb deze keer ook de nieuwe soorten gezien in hun assortiment. Een groot deel schijnt wel pas beschikbaar te zijn vanaf eind februari, maar het goede nieuws is dat dat volgende week al is ;D (misschien kan ik de datum zaterdag 3 maart naar voor schuiven?)
Het lijkt er ook sterk op dat de floris bar in een of andere toeristische gids staat. Zo kwam daar gisteren plots een zwerm britten binnen - fear and loathing time! Een van hen vroeg aan mij wat een goede absint was. Dus ik antwoord dat ze bvb zouden kunnen beginnen met 1 van de zwitserse absinten. Waarop die brit tegen zijn vriend: "This chap is sayin'..." (read out loud with british accent :) ). Bon, na wat onderlinge discussie hadden ze uiteindelijk een "King of spirits gold" besteld. Ik heb zelden iemand met zoveel walging een slok zien nemen van een drank, en daarna toch - met iets minder walging - beweren dat het "superb" was ::)

 

Nurgle (02/18/07 om 11:40:03):

anrepta schreef:

(misschien kan ik de datum zaterdag 3 maart naar voor schuiven?)


Ik zie die datum alleszins wel zitten :)

Mogelijk wordt er ook een avondje met de Waalse leden van l'Heure Verte op 9 maart gehouden, maar dat moet nog bevestigd worden. Ik hou jullie alleszins op de hoogte.

 

Zenzero (02/18/07 om 16:28:11):

Dat was eigenlijk maar een grap hoor

Zeg anrepta, ge maakt 'n grapke zeker gij?  ;D

Want voor 't zelfde geld, had ik daar, helemaal moederziel alleen en gans in mijn eentje voor niks, in 't Brusselse gestaan, met al mijn vrienden, en dan... Nou...?

Gelukkig had ik op de terugweg naar huis tijd zat, om 'n passende reactie te bedenken, en te zeggen dat ik ook wel doorhad dat je 'n grapje maakte, pffff.

Nevertheless, you had me, a little :-[ (eigenlijk helemaal niet, maar ik zit nog in de ontkennings fase)

Wat 3 maart betreft, helaas pindakaas, da ga nie gaan hè, verhinderd, ik moet naar 'n bar mitzwa, en ik heb al gereserveerd, dus die datum valt al af, althans voor mij dan. (en 't moet wel gezellig worden hè, dus...)

Nog meer suggesties ??

 

anrepta (02/18/07 om 16:53:46):

Zenzero schreef:


Want voor 't zelfde geld, had ik daar, helemaal moederziel alleen en gans in mijn eentje voor niks, in 't Brusselse gestaan, met al mijn vrienden, en dan... Nou...?

Voor niks? laten we even serieus blijven zeg ;)
Trouwens ik vind het persoonlijk eigenlijk helemaal niet zo erg om daar alleen te zitten. Ik weet alleen niet of dat ook voor jou geldt...
Zenzero schreef:

Wat 3 maart betreft, helaas pindakaas, da ga nie gaan hè, verhinderd, ik moet naar 'n bar mitzwa, en ik heb al gereserveerd, dus die datum valt al af, althans voor mij dan. (en 't moet wel gezellig worden hè, dus...)

Nog meer suggesties ??

Je mag van mij ook steeds zelf een voorstel doen.

 

Nurgle (02/28/07 om 08:17:19):

Nurgle schreef:

Ze hebben vier nieuwe Duitse absints, met een nogal aparte kleur...


Die absint Calendula deed me vreemd genoeg enorm denken aan de Wormwood, die ik enorm graag had. Kruidig, licht fruitig, een vrij prominente alcoholsmaak en overheersende alsem en die de andere smaken wat verpletterde, hoewel niet zo overheersend als bij de Wormwood. Ik vond hem hoegenaamd niet slecht.

De Ringelblume (met 'Rosenblüte') vond ik iets te eenvoudigs, niets speciaals en wat te licht naar mijn smaak. Volgende keer staan die twee andere merken op het menu...

De nieuwe La Veuve Verte (van Du Vallon) heb ik er ook uitgetest. Slecht kan ik hem helemaal niet noemen, maar echt speciaal of een uitschieter is het ook niet (naar mijn ervaringen althans). Nog voor er water aan toe te voegen, vond ik wel dat hij al een vrij zoete geur had (wat vrij normaal is voor de Zwitserse absinthes), en ik heb er geen suiker aan toegevoegd. Een heel lichtgroene kleur, bijna kleurloos, voor toevoeging van water, la VV heeft een zachte anijsgeur en lijkt me een vrij typische abint uit die regio. Maar ik vond er niet echt iets speciaals aan.

 

Zenzero (02/28/07 om 12:30:25):

anrepta schreef:


Je mag van mij ook steeds zelf een voorstel doen.


Nog immer ben ik bezig 'n geschikte datum te vinden.
Dus... Houdt stand!

 

Helfrich (02/28/07 om 23:31:29):

De capriolen met goudsbloem bij Neuzeller vind ik bizar. Ik ben wel benieuwd naar het resultaat. Het is hoe dan ook gedistilleerde absint met een natuurlijke kleuring.

Het geknoei van DuVallon om een Verte te maken vind ik misplaatst. In VdT verafschuwen ze de smaak van een Verte, maar omdat het publiek graag groene absint ziet, zijn ze aan het hannesen om een La Bleue met een groene kleur te creëren.

Tegelijkertijd vinden ze dat La Bleue de enige ware absint is en beijveren ze zich voor een AOC/AOR. Wat van elders komt - uit Saumur bijvoorbeeld - mag geen absint heten en iemand als Oliver Matter maakt geen Absinthe Suisse, al is hij misschien de enige Zwitser die een Verte volgens de regelen der kunst weet te vervaardigen.

Het chauvinisme in Val-de-Travers beperkt zich niet tot trots op de eigen prestatie; het wil alles wat anders is (authentiek of niet) diskwalificeren, binnen de landsgrenzen en daarbuiten. De enige ware absint bevat vooral anijs en venkel, en kun je rustig zo ver uitdistilleren tot ie troebel uit je ketel druppelt. Vind je een manier om het resultaat op natuurlijke wijze groen te kleuren, liefst zonder dat je daar wat van proeft, dan is dat de enige ware Verte ter wereld.

 

Nurgle (03/11/07 om 13:47:05):

Er is weer nieuws uit de Floris Bar: vanaf nu moet je 50 euro of je bankkaart in leen geven als je een fontein wilt, anders krijg je zo'n kruik. Vroeger moest je een identiteitskaart afgeven, maar ze hebben er al een ganse collectie van schijnt het, dus nieuwe richtlijnen: 50 euro of je bankkaart, anders zo'n kruik waar het water uit stroomt >:(

Ze kopen ze blijkbaar voor 80 euro het stuk (het zijn die versintheachtige fonteinen), maar er werden er teveel gebroken, zodoende... Soit, zo'n kruik is alles behalve gebruiksvriendelijk. Nu ja, voor pakweg 90-95% van de klanten zal het weinig verschil maken, er wordt toch aan de lopende band tsjechisch absint geserveerd, puur te drinken of met ijs, maar toch, voor de trouwe klanten zouden ze toch iets extra mogen doen...

Heb trouwens de laatste van die Neuzellers geprobeerd, de Auxilium. De 3 anderen vielen goed te pruimen, maar deze laatste... bah. Echt slecht kan ik het niet noemen, maar in vergelijking met de 3 anderen alles behalve. Een alsem- en anijssmaakje (met de nadruk op smaak[b]je[/b]), een olieachtig gevoel in de mond en een lichtbrandende alcoholsmaak blijft over. No nay never no more...

Maarre, heb ook de Absinthe des Alpes geprobeerd, en die vond ik zeer lekker. Zeer eenvoudig, daar niet van, en amper 'speciaal' te noemen, maar een heerlijk geurtje dat me vreemd genoeg aan een bloemenveld deed denken... Die smaken zijn allemaal heel persoonlijk natuurlijk, maar deze zou ik met plezier nog eens willen proeven, ondanks zijn eenvoud.  

 

Helfrich (03/19/07 om 00:58:26):

Helfrich schreef:


François heeft nu alle remmen los gegooid?

Wel een andere François dan ik dacht; die van Les Fils d'EP. Een hop-absint. Bizar, zo'n enigszins geforceerde Belgische draai, maar ik wil zeker niet uitsluiten dat het resultaat goed te drinken is. Heeft iemand van de Florisgangers er al van geprobeerd?

 

Nurgle (03/19/07 om 10:56:07):

Het leek me eerst ook nogal vreemd, maar anderzijds kan de smaak nog goed meevallen. Heb wel geen idee hoe het zou smaken, maar het lijkt me een interessante poging. Ik heb het nog niet kunnen proeven omdat het pas binnen een paar maanden zou verschijnen, maar ongetwijfeld hebben zij die de baas goed kennen al een voorontwerp kunnen proeven.

 

radioflux (03/19/07 om 11:43:23):

Een hop-absint. Dat geeft toch wel weer een extra dimensie aan de term 'absint-brouwer'.

 

Zenzero (03/19/07 om 12:50:22):

Brouwen ??

http://forum.groenefee.nl/cgi-bin/yabb/YaBB.cgi?board=cafe;action=display;num=1174304924;start=0#0

 

Helfrich (03/19/07 om 22:45:30):

Nurgle schreef:


Maarre, heb ook de Absinthe des Alpes geprobeerd, en die vond ik zeer lekker. Zeer eenvoudig, daar niet van, en amper 'speciaal' te noemen, maar een heerlijk geurtje dat me vreemd genoeg aan een bloemenveld deed denken...

Dit is dus niet de Montania uit Chambéry, begrijp ik? Maar wat kan het dan wél zijn?
(Montania is overigens eerder een pastis, en als zodanig niet zo heel verschrikkelijk.)

 

Nurgle (03/21/07 om 09:46:58):

Helfrich schreef:


Dit is dus niet de Montania uit Chambéry, begrijp ik? Maar wat kan het dan wél zijn?


Neen, het is een andere, maar ik vind er niets over op het net. Ik heb vorige vrijdag een foto genomen:


Niet speciaal te noemen, maar ook niet slecht. Ik heb even aan de fles geroken en de geur leek me niet hetzelfde meer dan in het begin... Soit, misschien was het de magie van het moment die me aan een bloemenveld deed denken :)

Er zijn blijkbaar ook 'plantes de génépi des Alpes' aan toegevoegd. Jammer dat de foto niet zo duidelijk is. Ik moet thuis eens nakijken of het merk duidelijk leesbaar is.

 

Nurgle (03/21/07 om 19:09:32):

M'n foto's blijken van te slechte kwaliteit te zien, ik kan niet uitmaken wat er op het bovenste label staat (onder de foto van...?). Onderaan staat er alleszins 'Liqueur aux plantes d'absinthe aux plantes des Alpes' (Recette au Génépi des Alpes). Maar ik zie het nog nergens te koop aangeboden.

 

Nurgle (03/25/07 om 15:19:48):

Ik zal jullie de details besparen, maar heb uiteindelijk inzicht gekregen in het concept 'ondrinkbaar' vrijdagavond :P

Er zijn intussen een paar nieuwigheden binnen met een paar weken vertraging: de Elixir du Pays des Fées en de Absinthe Franco-Suisse die ik niet kon nalaten te proeven, en blijkbaar ook een Christmas Edition & een La Bleue Extra Supérieure versie van de Toulouse Lautrec...

Voor de rest blijft het gewoonweg onaangenaam druk worden vanaf 9u30 's avonds (boordevol teenagers die Tunel Blues en Cami's op ijs drinken) en kom ik er daardoor steeds minder graag. Wel zou ik er eens een paar clandestienen willen proeven, maar die houden ze angstvallig verborgen (maar ze zijn er zeker) :)

 

Nurgle (06/24/07 om 19:17:26):

Ik heb twee weken geleden naar meer dan een maand afwezigheid nog eens de Floris bezocht, en er is 1 grote vernieuwing: ze hebben het uitgebreid (jawel). Meestal begint het grote volk rond 21.15u binnen te stromen (bijna enkel teens en Engelse toeristen - geen goed teken!) en is het daar onmogelijk om nog op je gemak te zitten.

Ik ben niet lang gebleven, maar dat zal nu wel niet meer het geval zijn vermits ze er twee extra ruimtes hebben vrijgemaakt (volledig in piratenstijl, ik moest meteen aan het Flying Spaghetti Monsterisme denken - lang verhaal, zie wikipedia).

Er zijn intussen weer een paar dingen aan de kaart toegevoegd, maar grotendeels weer brol. Voor de rest, nog niet veel veranderd en blijft het te duur.

 

Algemene absintdiscussie